Framgång i sociala medier - snabba tips!

Målgrupper – din publik i sociala medier

Vilka vill du kommunicera med? Är det kunder, medlemmar, anställda, potentiella kunder, konkurrenternas kunder mm? Är det personer i en viss ålder? Enbart kvinnor eller män? Ska de komma från en speciell stad? Ska de ha ett intresse för något speciellt?
Det är genom ditt innehåll i dina sociala kanaler som du bestämmer vilken målgrupp du ska dra till dig. Viktigt är att få kunskap om när din målgrupp är aktiv i sociala medier och vad som engagerar dem. Även vilka kanaler de finns i (Facebook, Instagram, Twitter mm). När du har fått klarhet i din målgrupps vanor så kan du lättare planera inlägg och aktiviteter och sprida ut dem i rätt kanaler vid rätt tidpunkt.

Du kommer ganska snart även bli klar på att du borde dela upp målgruppen i flera mindre grupper som du därefter kan rikta annonsering mot både på Facebook och Instagram. Möjligheterna är stora att nå specifika målgrupper inom nischade områden. Då målgruppen får rätt inlägg är chansen till kommentarer, gilla och delningar stor och nätverket utvidgas. Lycka till!

Här hittar du fler inlägg om att lyckas i sociala medier!


Våra tips och idéer kring hur man kan nå ut och fram via sociala medier är direkt kopplade till de erfarenheter vi fått och får från våra egna projekt såsom alladessamöten.se (tidigare Hej Jönköping). Där nådde vi under en period av 1,5 år över 20 000 följare på Facebook och Instagram. Vi blir ständigt fler och fler. Varje vecka når vi fler än 100 000 människor med våra inlägg.

You Might Also Like