Framgång i sociala medier - snabba tips!

Rätt rubrik, text och bild!?

Det innebär att du måste bestämma dig för vad det är du vill förmedla i just det aktuella inlägget. Ska du sprida skön stämning och vara aktuell så kan du i rubriken skriva ”Äntligen är hösten här”. Men har du något viktigt som du vill förmedla så måste du gå direkt på det, redan i rubriken.
Du måste fånga läsarens uppmärksamhet på en gång, ”På lördag stänger vi klockan 15.00”, ”ABBA återförenas hos oss”, ”Vi byter dina däck gratis”. Det kommer ständigt nya inlägg i de sociala flödena och de försvinner snabbt i mängden, det gäller att stå ut o synas.

Ett tips är att göra två inlägg med samma innehåll men med olika rubriker för att därefter se vilket som går bäst och plocka bort det andra.

När det sen gäller texten i innehållet så gäller samma sak där, kom till det viktiga på en gång. Bädda inte in det i långa meningar. Gör det lätt för oss läsare att ta till sig kontexten på en gång. Därefter kan du lägga till mer innehåll för dem som blivit intresserade. Även en länk till din hemsida och då direkt till sidan med mer information om inlägget.

När det gäller inlägg i sociala medier så är det alltid bättre att publicera med bild och då gärna med människor på bilden. Någon som gör det du vill förmedla eller mår som du försöker beskriva i rubriken. Då kan man som läsare lättare identifiera sig med inlägget.

Här hittar du fler inlägg om att lyckas i sociala medier!


Våra tips och idéer kring hur man kan nå ut och fram via sociala medier är direkt kopplade till de erfarenheter vi fått och får från våra egna projekt såsom alladessamöten.se (tidigare Hej Jönköping). Där nådde vi under en period av 1,5 år över 20 000 följare på Facebook och Instagram. Vi blir ständigt fler och fler. Varje vecka når vi fler än 100 000 människor med våra inlägg.

You Might Also Like