Framgång i sociala medier - snabba tips!

Så skapar du intressant innehåll!

Ja vad är det?
Är det något som jag själv tycker är spännande och roligt att läsa? Är det om något som jag går och drömmer om på dagarna?
Nej, så är det ju inte! Men ibland ser det ut som om företag och företagare tror det. Att deras produkter eller tjänster är det som människor i allmänhet går och tänker på under dagarna. Nej, intressant innehåll är ett bra innehåll. Ett bra innehåll för dom som ska ta del av det.
I de sociala mediekanalerna kan vi ju nämligen välja vem som ska få ta del av vårt innehåll och budskap. Det gör det hela mycket enklare för oss. Vi behöver inte chansa och sälja på folk vad som helst. Vi ska inte sälja överhuvudtaget för övrigt. Inte här i de sociala medierna. Inte just nu.

Ett bra innehåll ska vända sig till rätt målgrupp, det är först då det uppfattas som ett bra innehåll. Det kan innehålla både bild/text/videoklipp som ska inspirera, höja kunskapen, roa, entusiasmera mottagaren av innehållet. Vi kan t.ex. med inlägg ha olika syften och mål. Om vi bedömer att vår målgrupp behöver få större kunskap om vårt företag/kommun/förening mm så är de olika kanalerna i de sociala medierna perfekta för att sprida den typen av innehåll. Vi behöver då berätta om vår verksamhet och människorna bakom. Vad gör vi, vem gör det och hur gör vi det.

Människor är nyfikna, vi vill veta. Känner vi oss trygga med ett företag och dess människor som jobbar där och förstår vad de gör och vilken kunskap de besitter så är vi också mer öppna för att lyssna och ta till oss budskap. Genom att ta fram innehåll/inlägg om vad som pågår i verksamheten och visa hur saker och ting fungerar, sprida kunskap, så kan vi fånga läsaren. Genom att lyfta fram de anställdas kunskaper och visa vad de gör på dagarna samtidigt som något personligt t.ex. ett intresse eller favoritmåltid presenteras så blir företaget mänskligt och känns mer nära. Läsaren/följaren/kunden ska hela tiden känna passionen och drivet och därmed vilja veta mer. Men man kan inte massproducera innehåll enbart med information om verksamheten. Då tröttnar läsaren fort och väljer att följa någon annan.

Finns det något som du kan ge bort till hängivna följare? Något av värde för dom. Det kan vara en pdf med lösningen på deras problem eller en film som visar precis hur de ska gå till väga för att använda dina produkter/tjänster på rätt sätt. Då och då kan ett riktat exklusivt erbjudande till rätt målgrupp vara uppskattat. Genom att koncentrera sig på att få ut budskap genom att visa upp människors kunskap slår man flera flugor i en smäll. Det känns trovärdigt, den anställde lyfts då den får visa sin kunskap och känslan man sprider är att där, på det företaget, trivs folk och de kan mycket samtidigt som de bryr sig. Då knyter man kunden närmare sig utan att direkt sälja på någonting.

På hemsidan däremot dit man gärna vill ha in kunden/medlemmen/följaren/läsaren ska man lyfta fram och mer aggressivt sälja in det man vill nå ut med.

Här hittar du fler inlägg om att lyckas i sociala medier!


Våra tips och idéer kring hur man kan nå ut och fram via sociala medier är direkt kopplade till de erfarenheter vi fått och får från våra egna projekt såsom alladessamöten.se (tidigare Hej Jönköping). Där nådde vi under en period av 1,5 år över 20 000 följare på Facebook och Instagram. Vi blir ständigt fler och fler. Varje vecka når vi fler än 100 000 människor med våra inlägg.

 

Spara

You Might Also Like